Transportselskaper i Norge tariffoppgjøret 2024

Her vil du fortløpende finne informasjon om denne overenskomsten i tariffoppgjøret 2024.

IMG_1250.jpg
Mandag 3. juni startet forhandlingene på Transportselskaper i Norge mellom Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport.

Fellesforbundet går til forhandlingene med krav om økt kjøpekraft for medlemmene, og forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød er tydelig på at dette er et viktig krav i årets lønnsforhandlinger.

– Som i andre bransjer har dyrtiden også gjort at sjåførene har fått en svakere økonomi, og i årets oppgjør er det viktig å få tettet dette hullet, sier forhandlingslederen.

I tillegg til økt kjøpekraft stiller også Fellesforbundet en rekke andre krav i årets oppgjør. Forhandlingsdelegasjonen kommer med krav om blant annet økning av fagbrevtillegget, som de mener er en viktig faktor for å styrke kompetansen i bransjen. Det er også fremmet krav om betaling for ADR, kran og maskinfører når denne kompetansen benyttes.

Delegasjonsleder Mohammed Malik fra Fellesforbundet forteller at medlemmene gav forhandlingsdelegasjonen klar marsjordre om at de ønsker å få mest mulig ut fra det sentrale lønnsoppgjøret og mindre fra lokale forhandlinger.

– Medlemmene var tydelig på at de ønsker og få mest mulig fra de sentrale forhandlingene vi nå går inn i. Dessverre er det slik at det kun er et fåtall av medlemmene som får ut noe økonomi lokalt, på tross av at avtalen er en minstelønnsavtale, delegasjonsleder Malik.

Fellesforbundets forhandlingsdelegasjon

- Ole Einar Adamsrød, forhandlingsleder fra Fellesforbundet
- Mohammed Malik, delegasjonsleder fra Fellesforbundet
- Arne Garvik, konserntillitsvalgt i Suldal Transport AS
- John Olav Øyangen, klubbleder i Hob Gods AS avd Meldal
- Morten Johannesen, tillitsvalgt fra Martinsen Transport AS
- Ronny Mathisen, tillitsvalgt fra Miniekspress Thermo AS

Transportselskaper består av omlag 800 lastebilsjåfører innen langtransport, nærtransport og distribusjon.