Forhandlingene er i gang på de grafiske overenskomstene

I dag klokka 11 startet forhandlingene om fire tariffavtaler for grafisk industri mellom Fellesforbundet og Norsk Industri.

Det er et skjerpet lag som stiller til forhandlinger for Fellesforbundet. Forhandlingsleder Kristin Gjestrum i midten.

Avtalene som skal reforhandles styrer lønns- og arbeidsvilkår til 981 medlemmer som jobber i ulike fag i den grafiske industrien.

• Overenskomsten for trykkerier og grafiske bedrifter (508 medl.)
  • Kartonasjeoverenskomsten (321 medl.)
  • Overenskomst for bokbindere (108 medl.)
  • Overenskomst for seriegrafiske bedrifter (44 medl.)

Tydelige krav

Økt kjøpekraft og sikring av muligheten til etter- og videreutdanning er hovedkravene til Fellesforbundets forhandlingsdelegasjon.

Disse kravene har vært viktige for alle Fellesforbundets forhandlinger i årets lønnsoppgjøret, og følger resultatene fra frontfaget.

Det skal også forhandles om lønn- og arbeidsvilkår for de som arbeider i informasjonsforedlingsbransjen Dette er bransjen for reklame- og designbyråene.

Et skjerpet lag

Forhandlingene ledes av Kristin Gjestrum fra Fellesforbundet. Med seg har hun et skjerpet lag av tillitsvalgte fra den grafisk bransjen og kollega Niels Edvard Killi fra Fellesforbundet.

Motpart i forhandlingene er Norsk Industri.

Fellesforbundets forhandlingsdelegasjon

Kristin Gjestrum

Fellesforbundet

Kine Solum

Lundeby & Co AS, avd. 851

Tor Erik Nilsen

VPK Packaging AS,  avd. 851

Lene Rognstad

MCC Norway AS, avd. 25

Kai Ø. Søvde

Avery Dennison NTP AS, avd. 856

Niels E. Killi

Fellesforbundet

Carsten Ø. Håkonsen

Adm./avdelingsleder Oslo Grafiske Fagforening

Det er satt av to dager til forhandlingene som foregår hos NHO.

Forhandlingsleder for Norsk Industri er Martin Jørgen Thorgersen.