Landforpleiningsavtalen tariffoppgjøret 2024

Her vil du fortløpende finne informasjon om denne overenskomsten i tariffoppgjøret 2024.

IMG_1741.jpg

Brudd i forhandlingene på landforpleiningsavtalen

Torsdag formiddag startet forhandlingene mellom Fellesforbundet og NHO Reiseliv på landforpleiningsavtalen. Allerede torsdag ettermiddag ble det stopp i forhandlingene da Fellesforbundet valgte å bryte forhandlingene med NHO Reiseliv.

– Vi hadde viktige krav for våre medlemmer med lang fartstid på anleggene. Disse kravene var det dessverre ikke mulig å finne en tilfredsstillende løsning på i forhandlingene, og vi må derfor be om Riksmeklers bistand for å finne en løsning på dette oppgjøret, sier Fellesforbundets forhandlingsleder Clas Delp.

Forhandlingsdelegasjonen er tydelig på at medlemmene på Lanforpleiningsavtalen ønsker seg like lønnsvilkår som de har på Riksavtalen for ansatte med henholdsvis 10, 15 og 20 års ansiennitet i bedriften.

– Det burde ikke være dårligere vilkår for ansatte på landanleggene enn i hoteller, restauranter og kantiner for øvrig når man har lang erfaring, avslutter Delp.

Dato for meklingsstart blir gitt av Riksmeklerens kontor og medlemmene vil bli informert om meklingen.