Enighet om ny avtale på overenskomsten for jordbruks- og gartnerinæringene

Rett før midnatt 13. juni kom Fellesforbundet og NHO Mat og Drikke til enighet på overenskomsten for jordbruks- og gartnerinæringen.

Forhandlingsleder Endre Lie fra Fellesforbundet og Camilla Schrader Roander fra NHO Mat og Drikke signerer møteprotokollen etter at de kom til enighet etter en lang dag med forhandlinger.

Økt kjøpekraft til alle

Det var en fornøyd forhandlingsleder med en enstemmig delegasjon i ryggen som kunne tegne en ny tariffavtale med sin motpart i NHO Mat og Drikke, Camilla Schrader Roander.

Som ventet var økonomi det viktigste temaet. Partene ble enige om et generelt lønnstillegg til alle på kr 7,– med virkning fra 1. april. Minstelønnssatsene fikk et løft med kr 11,– pr time. Det generelle tillegget er inkludert i minstelønnssatsen. Resultatet er i tråd med rammene fra frontfaget.

– Vi er godt fornøyde med resultatet, sier forhandlingsledere Endre Lie fra Fellesforbundet. Vi fikk tøyd ramma i en bransje der svært mange, for eksempel sesongarbeidere i gartneriene og de som jobber ute på friland, jobber på minstelønnssatsene.

Økte matpengesatser

Matpengesatsene var også gjenstand for forhandlinger. Forhandlingsdelegasjonen fra Fellesforbundet fikk full tilslag for sitt krav og matpengesatsen ble økt til kr 107,–

jordbruk.jpegForhandlingsdelegasjonen fra Fellesforbundet.

Forhandlingsdelegasjonen fra Fellesforbundet

Endre Lie

Forhandlingsleder, Fellesforbundet

Morten Strandsveen

Landbrukstjenester Hedemarken SA / Fellesforbundet avd. 103

Morten Kimo Berre

Hovedtillitsvalgt, Innherred Landbrukstjenester / Fellesforbundet avd. 28

Andreas Sveen

Klubbleder, Namdal Landbrukstjenester / Fellesforbundet avd. 146

Kristin Gjestrum

Faglig sekretær, Fellesforbundet

Terje Johansen

Faglig sekretær, Fellesforbundet

Steffen Høyland

Forbundssekretær, Fellesforbundet

Nøkkeltall

• Generelt tillegg kr 7,–
  • Overenskomsttillegg kr 3,–
  • Ny minstelønnssats kr 11,– (inkluderer det generelle tillegget og overenskomsttillegget)
  • Fagarbeidertillegg kr 14,50
  • Matpengesats kr 107,–

Alle tilleggene har tilbakevirkende kraft og gjelder fra 1. april 2024.

Kompetansereform

Partene ble enige om at det er viktig for både bedriftene og den enkelte arbeidstaker at det finnes reelle muligheter for faglig utvikling gjennom etter- og videreutdanning.

NHO Mat og Drikke og Fellesforbundet er enige om å sammen undersøke hvilke faktiske behov og utfordringer naturbruksnæringen har når det gjelder etter- og videreutdanning.

Uravstemning 26. august

Forhandlingsdelegasjonen fra Fellesforbundet var enstemmig og anbefaler alle medlemmer å bruke sin stemmerett. Avtalen går til uravstemningen 26. august