Miljø og klima, transport og samferdsel
Verden står i dag overfor store miljø- og klimautfordringer. Mange av utforingene krever store nasjonale og internasjonale tiltak, men mange av løsningene finnes også lokalt. Det offentlige kan stille miljøkrav når de setter tjenester ut på anbud.
Mye av dagens klimagassutslipp skjer i transportsektoren. Dette er samtidig en sektor der kommunene og fylkeskommunene har stor innflytelse på hvordan tilbudet utformes og hvilke løsninger som velges. I praksis er det derfor de fylkeskommunale selskapene som utøver det reelle arbeidsgiveransvaret innenfor flere områder knyttet til arbeidstid og helse, miljø og sikkerhet.
Miljø- og klimakrav bør være avgjørende for valg av løsninger. Kommunen og fylkeskommunen bør legge til rette for løsninger som gir mindre utslipp og som gjør det billig og enkelt å bruke klimavennlige løsninger.
Anbudsregimet innen persontrafikk må i langt større grad enn i dag må vektlegge kvalitet, kompetanse, arbeidsvilkår, HMS og miljøet. Transportkjøpere må klarere forpliktes etter arbeidsmiljølovens bestemmelser og annet gjeldende avtaleverk i anbudsutsatte virksomheter. Dette er et politisk ansvar for de folkevalgte lokalt.
Mulige innspill til partiprogrammene kan være:
- Stille krav i kommunale anbud og innkjøp om miljø og klima. Anbudsprosessene må bidra til at klimamålene kan nås.
- Stille krav om at tillitsvalgte må sikres reell innflytelse på utforming av anbuds- utlysningene, også når det gjelder underleverandører. Anbudsutsatte områder må driftes i tråd med opparbeidede arbeidstakerrettigheter.
- Kommunen skal ha som mål at alle nybygg og renoveringer av kommunale bygg skal minst være passivhus-standard.
- Stille krav om utslippsnivå for leverandører av transporttjenester.
- Kommunene og fylkene må sørge for nødvendige investeringer i miljøvennlig transportnettverk og kollektivtilbud.
- Kollektivtransporttilbudet skal være godt og det må etableres elev- og studentrabatter eller eventuelt må disse forbedres.