Raymond Johansen og Jørn Eggum signerte avtalen om Fellesforbundets nye minehund

Denne uken besøkte Norsk Folkehjelps generalsekretær Raymond Johansen Fellesforbundet for å formelt signere avtalen om forbundets nye minehund, Hanki. Avtalen er et viktig ledd i Fellesforbundets engasjement for humanitært arbeid i konfliktområder.

Raymond Johansen, generalsekretær i Norsk Folkehjelp og Jørn Eggum, forbundsleder i Fellesforbundet, med signert minehundavtale.

Internasjonalt hjelpearbeid har lange tradisjoner i arbeiderbevegelsen. Det var LO som opprettet Norsk Folkehjelp i 1939 som «fagbevegelses humanitære solidaritetsorganisasjon».

Nå skal samarbeidet mellom arbeiderbevegelsen og folkehjelpen igjen styrkes. Avtalen om opplæring og drift av en minehund er et resultat av dette.

Et verdig og passende navn

I sommer ble det utlyst navnekonkurranse for minehunden. Etter at juryen hadde gått gjennom et hundretalls navn var det ett forslag som skilte seg ut; «Hanki».

Hanki er oppkalt etter LO-leder Hans-Christian Gabrielsen som døde brått 9. mars 2021, bare 53 år gammel. Forslaget var sendt inn av Brede Bjerkseth (24) fra Skien og Fellesforbundets avdeling 39.

Raymond Johansen uttrykte stor glede over navnet Hanki og betydningen bak det.

– Å kalle opp en minehund etter Hans-Christian Gabrielsen er en flott idé. Hans-Christian hadde alltid et internasjonalt perspektiv, samtidig som han stod støtt plantet i Norge. Han var en pragmatiker, og det finnes nesten ikke noe mer pragmatisk enn en minehund, sier Johansen.

Takket for støtten

Raymond Johansen har et dypt personlig engasjement for utviklingsarbeid og internasjonale spørsmål. Under sitt besøk holdt han et sterkt innlegg for Fellesforbundets forbundsstyre om den alvorlige situasjonen i Libanon og Gaza.

Han takket Fellesforbundet for langvarige støtte til Norsk Folkehjelp og oppfordret til fortsatt internasjonalt engasjement, spesielt i spørsmål knyttet til Midtøsten.

– Norge spilte en viktig rolle i opprettelsen av Israel, og har derfor et særlig ansvar overfor det palestinske folk idag. Trygve Lie, FNs første generalsekretær, var en av pådriverne for opprettelsen av den israelske staten, og den norske arbeiderbevegelsen hadde tidligere tett kontakt med sitt israelske søsterparti.

Nå har situasjonen i Israel utviklet seg i en skremmende retning, mener Johansen, som mener den norske arbeiderbevegelse fremdeles har en rolle å spille i internasjonalt fredsarbeid.