Overhengende fare for streik i flybransjen

Blir det ikke meklingsløsning på flyoverenskomsten kan flere hundre ansatte i flybransjen være i streik fra mandag.

Fellesforbundet og NHO Luftfart starter mekling til helgen etter at partene brøt forhandlingene tidligere i vår. Dersom partene ikke kommer til enighet innen fristen søndag kveld, kan 447 medlemmer bli tatt ut  i streik.

Flyoverenskomsten består av over 2 000 medlemmer og omfatter blant annet sertifiserte flyteknikere, inspektører, planleggere, stuere og rengjøringspersonell.

– Vi har som målsetning å komme til en løsning i meklingen innenfor tidsfristen, men skulle ikke meklingen føre frem, vil det bli iverksatt streik blant våre medlemmer på Flyoverenskomsten fra arbeidstidens begynnelse mandag 27. mai, sier forhandlingsleder og forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Det var stor avstand mellom partene

– Hvis jeg skal tolke avstanden mellom partene da vi forlot forhandlingene i april, vil jeg nok si at det er overhengende fare for streik blant våre medlemmer på flyoverenskomsten, sier Sivertsen.

Varsel om plassfratredelse (streikeuttak)

Fellesforbundet har i første omgang varslet plassfratredelse (1. uttak) for medlemmer i Aviator i Bergen og Menzies i Oslo. Til sammen omhandler denne plassfratredelsen 447 medlemmer, som er klare for arbeidskamp hvis meklingen ikke fører frem.

– En streik vil svært sannsynligvis merkes godt på flytrafikken i Norge. Vi ønsker selvsagt ikke å ramme en uskyldig tredjepart, men våre medlemmer er svært klare til en eventuell kamp for sine krav på flyoverenskomsten. En eventuell opptrapping av streiken vil fortløpende bli vurdert og iverksatt dersom dette blir nødvendig, avslutter Sivertsen.