Nye tariffavtaler i august

I august fikk 19 nye bedrifter tariffavtale med Fellesforbundet. Se oversikten over hvilke bedrifter som har fått tariffavtale her.

Med tariffavtale i bedriften står de ansatte sterkere sammen med bedre lønns- og arbeidsvilkår og ordna forhold.

Hver eneste måned er det flere bedrifter som blir organisert takket være innsatsen til medlemmer og tillitsvalgte i Fellesforbundet.

I august fikk 19 nye bedrifter tariffavtale med Fellesforbundet, blant annet Espresso House avd Parkveien, Eidsfjord Sjøfarm AS, Leira Bil AS avd Bjugn og Trollvika Drift AS.

Hva er en tariffavtale?

Tariffavtalene er et viktig middel i kampen for et seriøst arbeidsliv med rettferdige lønns- og arbeidsvilkår.

– Det er en stor dag når vi tegner nye tariffavtaler. Arbeidsfolk som står i lag for bedre vilkår og et bedre arbeidsliv er det fineste og viktigste vi har, fastslår forbundsleder Jørn Eggum.

Fellesforbundet gratulerer alle medlemmene og bedriftene som nå kan glede seg over å ha fått tariffavtale på jobben.

Sikrer bedre lønns- og arbeidsvilkår

Med tariffavtale i bedriften har de ansatte rett på avtalefestet lønn, fem uker ferie, AFP-rettigheter og rett til overtidsbetalt. I tillegg sikres de ansatte innflytelse over sin egen arbeidshverdag.

Hvordan får vi tariffavtale i bedriften?

En av fordelene med en tariffavtale er at man slipper å diskutere med arbeidsgiver hele tiden om hva vilkårene skal være - man ser bare etter hva som står i avtalen.

I tillegg til at tariffavtalen sikrer de ansatte bedre arbeids- og lønnsvilkår, har de som er organisert i Fellesforbundet og har tariffavtale, også rett til å forhandle om bedre betingelser enn det som står i avtalen.

Disse bedriftene fikk tariffavtale i august:

Bedrift  Overenskomst
Leira Bil AS avd Bjugn Biloverenskomsten
4Service Facility AS 4230 SSB Kongsvinger Kantine Riksavtalen
TopTemp AS avd Industry Industrioverenskomsten VO
BestDrive Norway AS avd Bodø 5866 Biloverenskomsten
ISS Serveringspartner AS avd 496011 Kantine NCC Moavegen Riksavtalen
Heidelberg Materials Betong Norge AS Avd Råde Overenskomsten for byggeindustrien
Nordkyn Vekst AS VTA overenskomsten
4Service Facility AS 4840 Grenland Næringspark Riksavtalen
Felleskjøpet Volda 7110 Butikk Biloverenskomsten
ISS Facility Services AS avd 460182 Campus Ås Riksavtalen