Andre del av NOU om drosjenæringen er overlevert

Fredag 5. juli ble andre del av drosjeutvalgets utredning overlevert samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Målet med utredningen er en bedre regulert drosjenæring. Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen har representert Fellesforbundet i utvalget.

I delutredning II utreder utvalget tiltak for å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, krav til taksameter- og kontrollutrustning, innholdet i sentraltilknytningsplikten, arbeidsforhold og kontroll og tilsyn med næringen.

Det er enighet i utvalget  om tilstanden i norsk drosjenæring og forslag til eventuelle tiltak til regulering av næringen. Du finner hele NOUen på regjeringens nettside.

Under Solberg-regjeringen ble det viktige reguleringer fjernet i 2019, og frislippet førte til en svært negativ utvikling i drosjenæringen, både for forbrukere og sjåfører.

- Med overleveringen i dag, har regjeringen nye konkrete anbefalinger de kan ta i bruk, på veien mot en bedre regulert drosjenæring. Med begge delutredningene er på plass, de tiltak som regjeringen allerede har iverksatt, gir det håp om at vi kan få en mer seriøs næring, slår forbundssekretær Sivertsen fast.

Bedre kontroll

Utvalget foreslår flere konkrete plikter for sentralen og krav til kontrollutrustning i drosjer. Siktemålet er å bidra til ryddige arbeidsforhold, bedre vern for forbrukere, legge til rette for hvit økonomi og like konkurransevilkår i næringen samt å øke sikkerheten for passasjerer og sjåfører.

I tillegg foreslår utvalget virkemidler, som de mener, vil sikre et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, med særlig vekt på å sikre tilbudet i distriktene. Utvalget vurderer også løsninger for å motvirke de spesifikke problemene i byene knyttet til at et for stort antall drosjer til tider utgjør en for stor belastning i enkelte områder.

Dissens på to områder

Det er dissens om utvalgets forslag i del to på noen områder. Fellesforbundet er med på begge.

Den ene dissensen går ut på at de vil innføre fylkesvise løyvedistrikter og at eneretter i distriktene også skal gi enerett til offentlig kontraktskjøring. Flertallet mener nasjonale løyver holder.

Det samme mindretallet ønsker å endre pasientreiseforskriften.

- Vi i mindretallet mener at helseforetak som ikke har inngått kontrakt om pasienttransport, skal tilby en ordning der pasienten kan ta drosje uten å betale mer enn egenandelen for transporten, sier forbundsekræter Sivertsen.

Komplisert næringsområde

- Det å delta i dette arbeidet, har gitt Fellesforbundet svært god oversikt i et relativt komplisert næringsområde, forteller Sivertsen. Utvalget har hatt som utgangspunkt å jobbe kunnskapsbasert, det har derfor vært svært lærerikt å delta i dette arbeidet.

Først del av utrendingen

Drosjeutvalget ble som kjent oppnevnt 11. mai 2022 for å foreta en helhetlig gjennomgang av drosjereguleringen. Utvalget skulle utarbeide forslag til ny regulering av næringen.

Første delutredning som blant annet omhandlet plikten til å være tilknyttet en drosjesentral, ble lagt frem 30. juni 2023: NOU 2023:22 «På vei mot en bedre regulert drosjenæring»