Mekler videre på overtid - fortsatt fare for streik

Fellesforbundet og NHO Reiseliv møtes i dag hos Riksmekleren for å forsøke å komme til enighet på landforpleiningsavtalen.

Foto: John Trygve Tollefsen

Mekler videre på overtid - fortsatt fare for streik

Fellesforbundet og NHO Reiseliv er enige om å fortsette meklingen på landforpleiningsavtalen på overtid.

Fellesforbundet og NHO Reiseliv er nå i tvungen mekling hos Riksmekleren. Partene hadde frist for å komme til enighet onsdag kl. 24, og har nå blitt enige om å mekle videre på overtid.

Fellesforbundets medlemmer møter dermed på jobb som vanlig.

Etter at Fellesforbundet og NHO Reiseliv brøt forhandlingene på landforpleiningsavtalen i august ble det klart at partene trengte bistand fra Riksmekleren for å finne en løsning på dette oppgjøret.

– Vi hadde viktige krav for våre medlemmer med lang fartstid på anleggene. Dessverre var det ikke mulig å finne en tilfredsstillende løsning på i forhandlingene, og vi må derfor be Riksmekleren om bistand for å finne en løsning, sa forhandlingsleder Clas Delp etter at Fellesforbundet brøt forhandlingene med NHO Reiseliv i august.

Når partene møtes til mekling onsdag kl. 10 er forventningene til motparten den samme. Forhandlingsdelegasjonen er tydelig på at medlemmene på landforpleiningsavtalen ønsker seg like lønnsvilkår som medlemmene på Riksavtalen har for ansatte med henholdsvis 10, 15 og 20 års ansiennitet i bedriften.

– Det burde ikke være dårligere vilkår for ansatte på landanleggene enn i hoteller, restauranter og kantiner for øvrig når man har lang erfaring, sier Delp.

Reel fare for streik
Fellesforbundet har varslet et streikeuttak på 180 ansatte fra torsdag morgen dersom partene ikke kommer til enighet innen fristen onsdag 18. september ved midnatt.

Forhandlingsleder Clas Delp forventer at meklingen blir krevende, men understreker at målet er å komme til enighet med motparten om et resultat medlemmene kan akseptere.

Fellesforbundets forhandlingsdelegasjon består av forhandlingsleder og forbundssekretær Clas Delp, hovedtillitsvalgte Ingrid Kaminskaja og Merethe Fjellsbø samt faglig sekretær Gard Hofsvang fra administrasjonen.

Landforpleiningsavtalen er en overenskomst mellom Fellesforbundet og NHO Reiseliv, og omfatter nærmere 200 av Fellesforbundets medlemmer. Avtalen gjelder for arbeidstakere innenfor overnattingsvirksomhet og serveringsvirksomhet tilknyttet anlegg relatert til olje og gass installasjoner, som for eksempel gasskraftverk.

Se krav og andre dokumenter her.

Informasjon til medlemmer som er omfattet av overenskomsten

• Det er tidligere sendt ut lister med oversikt over plassfratredelse ved konflikt.
  • Vi holder deg oppdatert på meklingen på våre nettsider.
  • Dersom meklingen fortsetter på overtid, skal alle møte på jobb som vanlig, med mindre annen beskjed blir gitt.
  • Ved konflikt blir det orientert via nettsidene. Vi sender også SMS til alle medlemmer vi har registrert med mobilnummer.
  • Ved konflikt skal du forholde deg til beskjeder fra avdeling og tillitsvalgte.