Lønnsøkning i Foodora

Fellesforbundet og Foodora har kommet til enighet om ny tariffavtale.

Foodora-sykkelbud. Nærbilde med sekk og jakke.
Foodora er det eneste selskapet med tariffavtale blant de som driver app-bestilling og levering av mat. Foto: Mostphotos

Nå kan de ansatte budene i Foodora glede seg over økt lønn. Bjørn Anders Jonassen har ledet forhandlingene og er fornøyd med resultatet.

– Vi har økt minstelønnssatsene og i tillegg fått gode økninger i betalingen per levering. Det vil bety en god lønnsøkning.

Han mener den nye avtalen også vil gjøre Foodora mer ettertraktet når de skal tiltrekke seg bud.

– Budene i Foodora har fått mer konkurransedyktige betingelser, og vi vil anbefale bud å søke seg hit foran konkurrenter, sier Jonassen.

Tariffavtale betyr bedre vilkår

Det ble en verdensnyhet da Foodora i 2019 inngikk tariffavtale med Fellesforbundet. Foodora er fortsatt det eneste selskapet i Norge innen hurtiglevering av mat som har tariffavtale. I motsetning til hos ledende konkurrentene, kan budene i foodora få ordinær ansettelse.

– Ansettelse gir en helt annen trygghet enn å frilanse. Det handler om at man får fast lønn for arbeidet, at man tjener opp pensjon og at man får lønn også dersom man skulle bli syk, sier Jonassen.

Fellesforbundet mener det er en utstrakt bruk av falske selvstendig næringsdrivende i budbransjen. Det er viktig å velge selskaper som er en del av et organisert arbeidsliv.

– Som forbrukere bør vi være bevisst hvem vi velger når vi skal ha hjemkjørt mat. Her er Foodora langt foran konkurrentene og det eneste selskapet med tariffavtale, sier Jonassen.

240503 Forhandlingsutvalg foodora.jpg
Forhandlingsutvalget bestod av Lee Conaghan, Tina Rosvold, Bjørn Anders Jonassen, Paul-Olai Olssen og Philip Rein.