Industrikonferansen – klare krav fra Fellesforbundet

Da medlemmer og tillitsvalgte i Fellesforbundet møtte næringsminister Cecilie Myrseth og Tonje Brenna til industrikonferanse på Sola, var det med tydelige krav til det politiske samarbeidet.

Industrikonferansen er en viktig samarbeidsarena for Fellesforbundet og Arbeiderpartiet. Fra venstre: Kjersti Stenseng og Cecilie Myrseth (Arbeiderpartiet), Kine Asper Vistnes og Jørn Eggum (Fellesforbundet)

Industrikonferansen arrangeres av Fellesforbundet og Arbeiderpartiet og er et resultat av samarbeidsavtalen mellom de to organisasjonene. Konferansen er en viktig arena hvor medlemmer og tillitsvalgte kan møte nøkkelpersoner i Arbeiderpartiet til meningsbrytning og diskusjon.

Topptung delegasjon

Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna, næringsminister Cecilie Myrseth og partisekretær Kjersti Stenseng, møtte et opplagt Fellesforbund som hadde mange råd og meninger om politiske veivalg inn mot neste stortingsvalg.

Forbundsleder Jørn Eggum holdt konferansens åpningstale hvor han gjentok vedtaket fra landsmøtet i 2023 – en sosialdemokratisk regjering er det beste alternativet for arbeiderbevegelsen.

Kraftpolitikken engasjerer

Eggum hyllet videre Arbeiderpartiets langvarige satsing på karbonfangst og -lagring, men kom med sterke føringer til regjeringens kraftpolitikk:

– Regjeringen bør opprette et statlig kraftselskap for å sikre rimelig strøm til industrien og husholdningene. Storbritania har gjort dette og vi mener det er mulig å gjøre innenfor EØS-regelverket, sa Jørn Eggum til Tonje Brenna og Cecilie Myrseth.

Tonje Brenna Nestleder i Arbeiderpartiet Tonje Brenna lovte sterkere politisk styring av kraftmarkedet i tiden fremover.

Det grønne skiftet må bygges lokalt

Eggum var også tydelig på at de store industriprosjektene i fornybarsektoren som nå setter i gang, bør tildeles norske bedrifter med tariffavtale. På denne måten sikrer vi en levedyktig industri som igjen sikrer leverandørindustrien og gode lønns- og arbeidsbetingelser for våre medlemmer.

Engasjerte medlemmer

Etter innlegg fra Eggum og Tonje Brenna ble det åpnet for debatt og spørsmål fra deltakerne. Ordskiftet som fulgte viste et bredt engasjement, men at særlig kraftpolitikken engasjerer. Rogaland har hver femte vindturbin i Norge og mye vannkraft, men innbyggerne har likevel sett at fylket stadig har landets høyeste strømpriser.

Tonje Brenna lovte bedre politisk styring av kraftmarkedet, og at Fellesforbundets stemme er hørt og tas med i utarbeidelsen av nytt partiprogram.

Hun understreket også viktigheten av å produsere mer kraft for å sikre industriens stadig økende behov.

Richard Storevik Richard Storevik fra Fellesforbundets avdeling 5 var en av mange som grep ordet under den åpne debatten.

Fastprisavtalen videreføres

Næringsminister Cecilie Myrseth lovte at næringslivets fastprisavtaler på strøm skal videreføres, og at regjeringen har satt av midler til dette i det kommende statsbudsjettet.

Kvalitetsrettede anbudsprosesser

Richard Storevik fra avdeling 5 ønsket kvalitetskrav inn som kriterium i offentlig anbudsprosesser. Han ser blant annet at broprosjekter tilfaller store utenlandske aktører som kun fokuserer på pris, mens norsk industri kunne levert til høyere kvalitet.

Flere andre uttrykte også frykt for at store statlige klimaprosjekter tilfaller utenlandske aktører som ikke ønsker langvarig etablering i Norge. Industrien er ryggraden i mange norske lokalsamfunn. Forsvinner industrien vil det ramme hele den norske modellen.