«Hanki» er Fellesforbundets nye minehund

I vår inviterte vi til navnekonkurranse etter at Fellesforbundet har besluttet å kjøpe enda en minehund fra Norsk Folkehjelp. Nå er juryens dom klar.

Hanki er en livlig hund som elsker aktivitet og oppgaver hun får under opplæringen som minehund. Foto: Norsk Folkehjelp.

Minehunder har som oppgave å lokalisere miner og eksplosiver i konfliktområder. Norsk Folkehjelp har siden tidlig på nittitallet hatt oppdrettsprogram og skole for minehunder i Sarajevo. Disse hundene blir sendt til konfliktområder over hele verden, og redder mange menneskeliv.

Norsk Folkehjelp trenger hjelp til å finansiere dette viktige arbeidet og Fellesforbundet har tidligere kjøpt en minehund til forbundsleder Jørn Eggums 50-årsdag. Denne hunden heter Eggum.

På landsmøtet i fjor ble det vedtatt å kjøpe enda en minhund for å styrke innsatsen til Norsk Folkehjelp. Denne gangen utlyste Fellesforbundet til navnekonkurranse blant våre medlemmer.

Hedrer sitt forbilde

Nå er resultatet klart. Hunden skal hete Hanki. Den er oppkalt etter LO-leder Hans-Christian Gabrielsen som døde brått 9. mars 2021, bare 53 år gammel.

Brede Bjerkseth (24) fra Skien og Fellesforbundets avdeling 39 var medlemmet bak forslaget:

– Hans-Christian Gabrielsen er et av mine store forbilder og jeg hadde lyst til å hedre ham med dette navnet. Dessuten er det et navn som kan uttales både på norsk og engelsk, sier Brede.

Brede Bjerkseth er den glade vinner av Fellesforbundets navnekonkurranse for den nye minehunden. Foto: Ida Hexeberg.

Full av liv

Hanki er en tispe født 14. mai. Far er T-Bone og mor er Nirvana, begge trente minehunder.

Hanki er full av liv, veldig leken og aktiviserer seg selv når hun ikke er under opplæring som minehund.

Treningen er nå å overkomme forskjellige hindere og belønningen er da en lærfille. Den samme lærfilla brukes til søk i forskjellig rom med skrot og hindringer.

Hanki liker opplæringen veldig godt. Ved funn blir det drakamp om lærfilla der Hanki ofte vinner.

Juryen (fra venstre): Bettina Thorvik, Jan Olav Andersen, Hege Espe.

Enstemmig jury

Juryen bestod av Hege Espe, forbundssekretær Fellesforbundet, Jan Olav Andersen, sentralstyreleder Norsk Folkehjelp og Bettina Thorvik, kommunikasjonssjef Fellesforbundet.

– Det var veldig mange gode forslag til navn, sier Hege Espe, men Hanki var et av dem som skilte seg ut i mengden. Mange av forslagene ville hedre Hans-Christian Gabrielsen og vi likte tanken på å oppkalle minehunden etter han, en populær LO-leder som forlot oss så alt for tidlig. Vi synes også Hanki passer godt som hundenavn. Det er kort, lett å uttalte og fungerer på flere språk.

Tur til Sarajevo

I oktober vil Brede Bjerkseth få møte hunden han har navngitt. Da skal han besøke Norsk Folkehjelp sitt treningssenter for Minehunder i Sarajevo.

– Jeg elsker hunder, sier Brede. Dette gleder jeg meg enormt til! Kanskje jeg klarer å overtale samboeren til at vi skal få oss hund etter det også.

Se videointervju med Brede Bjerkseth (lenke til Facebook-innlegg)