Gjennomslag for Fellesforbundets havvindspolitikk i revidert nasjonalbudsjett

Fellesforbundet har fått gjennomslag hos de rødgrønne partiene på Stortinget, som oppskalerer satsingen på flytende havvind.

Forbundsleder i Fellesforbundet Jørn Eggum er fornøyd med gjennomslaget i revidert nasjonalbudsjett. (Arkivfoto)

Regjeringen og SV er enige om et revidert nasjonalbudsjett. Partiene Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har blitt enige om å tildele areal til havvindprosjekter innen 2025 som vil frembringe opptil 10 TWh ny kraftproduksjon til Norge.

Til statsbudsjettet 2025 skal det derfor lages et støtteprogram på minst 35 milliarder kroner for flytende havvind i områdene Vestavind B og Vestavind F.

Forbundsleder Jørn Eggum applauder enigheten.

– Det er tydelig at våre medlemmers klare meldinger ikke har gått ubemerket hen i Oslogryten. Våre verftsarbeidere fra Stord til Verdal har vist at fagligpolitisk engasjement kan gjøre en forskjell, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Stian Sagvold, klubbleder på Aker Verdal, er blant dem som er bekymret for norsk verft kommer bakpå i den beinharde konkurransen om ikke prosjekter blir igangsatt.

– Jeg ser at det nå blir lagt en retning som forhåpentligvis vil skape oppdrag som vi kan konkurrere om. Dette er et skritt i riktig retning, sier Fellesforbundets klubbleder på Verdal.

Industrien skal bygge landet klart for et kraftløft

Leverandørindustrien får en sentral rolle i det store løftet for Norge som de rødgrønne partiene har enstemmig gått inn for.

Videre er det planer om å innføre krav til oljeselskapene om å bidra til elektrifisering gjennom CO2-avgifter, i samarbeid med industrien i et energipartnerskap.