Gi navn til Fellesforbundets minehund

Landsmøtet vedtok å gi Norsk Folkehjelp en minehund. Hunden skal brukes til rydding av krigsområder for miner og eksplosiver. Nå er hunden født og vi skal gi den et navn.

Fellesforbundet har kjøpt en minehund til Norsk Folkehjelp. Nå trenger vi din hjelp til å gi hunden et navn.

Norsk Folkehjelp har en lang felles fortid med den norske arbeiderbevegelsen. Organisasjonen ble stiftet i 1939 av LO for solidaritet og utvikling i den tredje verden.

Siden da har Norsk Folkehjelp arbeidet internasjonalt for demokratisering, urfolks rettigheter, likestilling, og rettferdig fordeling av land og ressurser.

Et spesielt viktig arbeid Norsk Folkehjelp gjør er fjerning av miner og eksplosiver i krigsområder. Til dette arbeidet brukes minehunder.

Hva er en minehund?

Norsk Folkehjelp har brukt belgiske gjeterhunder av rasen Malinois til å rydde miner og eksplosiver fra krigsområder siden 1996.

Hundene utdannes ved Norsk Folkehjelps avls- og treningssenter i Sarajevo i Bosnia. Hundene bruker luktesansen for å finne eksplosivene og må gjennom et langt treningsopplegg for å bli kvalifisert.

15. mai kom et kull med tre valper til verden. Når de er 10 uker gamle skal de gjennom en grundig test for se om de er egnet som minehunder.

– En av disse skal bli Fellesforbundets minehund, sier forbundssekretær Hege Espe, og håper alle valpene består testen.

Hundene testes for egnethet som minehund når de er ca. 10 uker gamle. Dette vil skje i juli og hundens navn må være klart til da.

Hunden trenger et navn

Alle Fellesforbundets medlemmer oppfordres til å komme med forslag til navn til minehunden. På minehunden.no ligger et skjema hvor du kan sende inn ditt forslag. Alle forslag må være innsendt innen utgangen av juni.

Besøk hunden i Sarajevo

En komité bestående av Jan Olav Andersen, styreleder i Norsk Folkehjelp, samt Hege Espe og Bettina Thorvik fra Fellesforbundet, skal gå gjennom alle de innsendte forslagene og kåre en vinner.

Vinneren vil få tilbud om å besøke minehunden ved Norsk Folkehjelps avls- og treningssenter i Sarajevo til høsten.

Send inn ditt forslag i dag:

minehunden.no