Hopp til hovedinnhold

Full seier: Nå får lastebilsjåfør Kristoffer Adrian Olsen og tusenvis av andre sjåfører høyere lønn

Fellesforbundet og YS krevde at langt flere sjåfører skulle omfattes av minstelønnssatsene for godstransport. Nå har tariffnemnda gitt fullt medhold.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen jubler over dagens vedtak i Tariffnemnda. De har avgjort at mange tusen flere godstransportører vil omfattes av allmenngjort minstelønn.

– Dette betyr at det blir ulovlig å drive med sosial dumping på norske veier, og et realt lønnsløft for veldig mange sjåfører, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.   

Fra og med 1. november er allmenngjort minstelønn for godsbilsjåfører i Norge 222 kroner timen.

Det betyr at det ikke er lov til å betale sjåførene mindre enn det, uavhengig av om sjåføren og arbeidsgiver er omfattet av en ordinær tariffavtale. 

Les vedtaket fra nemnda her

Fram til nå har bare sjåfører av kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn vært underlagt minstelønnskravene. Det vil si at det har vært fritt fram å dumpe lønna til sjåfører av lettere kjøretøy, som varebiler.  

Tidligere sagt nei 

I etterkant av årets lønnsoppgjør krevde Fellesforbundet og YS at den nedre grensen for hvilke sjåfører som omfattes av minstelønnsbestemmelsene skulle senkes til også å omfatte de som kjører lastebiler med totalvekt over 2,5 tonn. Da fanges også store deler av varebilsegmentet opp av allmengjøringsforskriften.  

Det samme kravet har blitt fremmet før, men da har flertallet i Tariffnemda sagt nei. I år vant fagbevegelsen fram, og flertallet i nemda stemte for å utvide forskriftens virkeområde.  

Den endringen av forskriften som gjelder kjøretøy mellom 2,5 og 3,5 tonn trer i kraft juni 2025

Det betyr vesentlig høyere lønn for potensielt tusenvis av godstransportsjåfører i Norge. For småbilsjåfør og medlem i Vestnorsk Transportarbeiderforening Kristoffer Adrian Olsen vil det si en lønnsøkning på over 30.000 kroner i året.  

– For oss småbilsjåfører vil dette bety en del mer penger hver eneste måned. Vi kjører langt om lenge og lengre enn langt for lav lønn, og blir fort ganske utslitte. Vi må ofte kjøre i helgene. Å få løftet oss opp på minstelønn vil gi mange en mulighet til å for eksempel få lån i banken eller øke levestandarden litt. Særlig nå som prisene har gått voldsomt opp, sier Olsen.  

Vil øke anseelsen  

For andre sjåfører vil det ha enda mer å si.  

Fafo har tidligere kartlagt at en typisk timelønn for sjåfører som ikke har hatt krav på allmenngjort minstelønn typisk ligger rundt 175-180 kroner timen.  

Det betyr at noen sjåfører vil kunne øke årslønna med over 90.000 kroner.  

– Det vil bety mye for lommeboka for den enkelte sjåfør, men det vil også øke anseelsen til yrket generelt. Minstelønnssatsene har hatt mye å si for tungtransporten, og vil ha mye å si for småbiltransporten. I transportbransjen tar alle vare på alle, men akkurat når det gjelder lønningene blir vi småbilsjåfører ofte sett litt ned på fra ledelsen, sier Kristoffer Adrian Olsen.  

Falske selvstendige 

Allmenngjøringsforskriften gjelder imidlertid bare for arbeidstakere. Innenfor varebiltransport er mange sjåfører registrert som selvstendig næringsdrivende og oppdragstakere, selv om de i realiteten arbeidstakere.  

De har ofte kun en oppdragsgiver, som har all styring og kontroll over arbeidet og som bestemmer alle vilkårene.    

– Fellesforbundet har lenge kjempet mot bruken av falske selvstendige, sier Dag-Einar Sivertsen, og legger til: 

– Praksisen er i strid med arbeidsmiljøloven, og vil framover også kunne bli en metode for å unngå kravet om minstelønn. Vi forventer at Arbeidstilsynet vil skjerpe kontrollvirksomheten, ikke minst for å sikre at alle som rent faktisk er arbeidstakere, lønnes i tråd med allmenngjøringsforskriften.   

Flere bransjer

Vedtaket fra Tariffnemnda om godstransport ble publisert 29. oktober, men allerede onsdag forrige uke slapp nemnda sine vedtak for de andre allmenngjorte bransjene.

Fellesforbundet hadde krevd videreføring og økte minstelønnssatser i følgende bransjer:

  • Skips- og verftsindustrien
  • Persontransport med turbil
  • Bygg
  • Jordbruk og gartnerier
  • Overnatting, servering og catering

I tillegg krevde andre forbund videreføring for allmenngjøringsforskriftene på disse områdene:

  • Fiskeindustrien
  • Elektro
  • Renhold

Tariffnemnda ga grønt lys til videreføring av allmengjort minstelønn for alle disse bransjene. Det betyr at alle disse bransjene får økt minstelønn fra og med 1. november i år.

– At tariffnemda har vedtatt alle våre krav er en stor seier. Allmenngjøring av lønn i enkelte bransjer er et svært viktig verktøy for å unngå sosial dumping i det norske arbeidslivet, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Les alle vedtakene fra tariffnemnda her.

Tariffnemnda er et uavhengig forvaltningsorgan som kan bestemme at lønns- og arbeidsvilkår som følger av en tariffavtale skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører samme typen arbeid. 

For spørsmål rundt vedtaket om godstransport, ring forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen på 46747883.

For andre spørsmål, ring kommunikasjonsrådgiver Stian Fyen på 92881570.