Forhandlingsstart på grossistavtalen

Klokka 12 i dag starter Fellesforbundet og NHO Service og Handel forhandlingene om grossistavtalen. Avtalen regulerer lønn og arbeidsforhold for om lag 500 av Fellesforbundets medlemmer som jobber i grossist-, lager- eller logistikkbransjen.

Forhandlingsleder fra Fellesforbundet er faglig sekretær Bjørn Anders Jonassen. Forhandlingsdelegasjonens utgangspunkt er at medlemmene skal få bedret sin kjøpekraft gjennom en skikkelig lønnsøkning.

– Resultatet må bli at de merker at de får en mer å rutte med, sier Jonassen.

Kompetansereform

Et gjennomgangstema i årets tariffoppgjør har vært krav om kompetanseøkning for de ansatte. Dette er også Bjørn Anders Jonassen opptatt for medlemmene som dekkes av grossistavtalen:

– I likhet med frontfaget vil vi ha på plass en reform som sikrer kompetanseutvikling i grossistbransjen, forteller Jonassen.

Det er også forventninger om at det blir forbedringer i arbeidstidsordningene, lokal lønnsforhandlinger og tiltak for å styrke det organiserte arbeidslivet i grossistbransjen.