Fellesforbundet oppretter nasjonal skipsverftgruppe

En ny faggruppe for skipsverftsindustrien ble sist mandag opprettet i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. Initiativtakere er Jørn Inge Hestnes og Arne Otto Rogne.

Jørn Inge er tidligere tillitsvalgt i Vard Group og en av initiativtakerne til den nye gruppen.

Gruppen skal ivareta interessene til de av Fellesforbundets medlemmer som jobber i denne tradisjonsrike næringen. Gruppen er satt sammen av tillitsvalgte fra skipsverft langs hele kysten.

– Formålet med gruppen er å styrke organisasjonens arbeid ute i klubbene og jobbe sammen om våre felles utfordringer, sier initiativtaker Jørn Inge Hestnes.

Jørn Inge er tidligere tillitsvalgt i Vard Group og påpeker at seriøst arbeidsliv, et prioritert område for Fellesforbundet, er én av sakene gruppen skal jobbe med.

– Vi har også et mål å øke organisasjonsgraden i næringen. Skipsveftene er en næring som baserer seg på innleie av arbeidskraft i travle perioder, og organiseringsgraden har derfor variert.

Steffen Høiland og Jørn Inge Hestnes sammen med sammen med nestleder i Fellesforbundet, Kine Asper Vistnes.

Kine Asper Vistnes, nestleder i Fellesforbundet støtter initiativet.

– Skipsverftene våre har viktig maritim kompetanse for industriutviklingen fremover, og er hjørnesteinsbedrifter som sikrer levende lokalsamfunn langs hele kysten, sier Kine.

– Det beste er at gruppa drives av engasjementet til de tillitsvalgte selv, så skal vi legge til rette og bidra underveis.

Forbundssekretær Steffen Høiland skal følge opp gruppen som planlegger en årlig samling for tillitsvalgte fra alle skipsverft i Norge.