Fellesforbundet går til sak mot Wolt

Kampen mot Wolt sin ulovlige praksis med innleie av sjåfører har gått inn i en ny fase etter at Fellesforbundet denne uken sendte søksmålsvarsel på vegne av sine medlemmer.

Fredrik Winger-Solvang i samtale med en Wolt-sjåfør
Fredrik Winger-Solvang kjemper mot ulovlig innleie i plattformøkonomien. Her i samtale med en av Wolt sine sjåfører under Fellesforbundets aksjon mot Wolt i februar. Foto: Willy Bergsnov

Stridens kjerne er Wolt sin ulovlige forretningsmodell hvor sjåførene ikke formelt er ansatt, men leies inn som selvstrendige næringsdrivende.

Denne praksisen kalles plattformøkonomi og reduserer Wolt sitt ansvar til å være en slags oppdragsformidler mellom og sjåfører. Oppdragene fordeles ved at sjåførene selv velger et ledig oppdrag i en app på telefonen.

Sjåfører uten rettigheter

Plattformøkonomien baserer seg på en løs tilknytning mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, hvor få eller ingen er fast ansatt. Sjåførene derfor mister mange av de rettighetene som arbeiderbevegelsen har kjempet frem.

Wolt-sjåførene har ingen arbeidskontrakt og ingen rettigheter. Wolt kan endre avtalen underveis. Dersom en kunde klager på en levering, kan Wolt trekke betalingen til sjåføren helt eller delvis.

Denne praksisene ble forbudt fra 1. april 2023 etter Støre-regjeringens endring av arbeidsmiljøloven.

Les også om Fellesforbundets aksjon mot Wolt i vinter

Søksmål til høsten

Fellesforbundet skal møte Wolt-ledelsen 9. juli til samtaler. Da vil kravene fra sjåførene bli lagt frem. Imøtekommes disse kan Wolt unngå søksmål.

– Wolt må ansette sjåførene sine, sier Fredrik Winger-Solvang fra Fellesforbundet. Dette er hovedkravet. I tillegg må de utbetale feriepenger for tiden sjåførene har jobbet siden lovkravet ble innført. Vi vil også ha en erstatningsutbetaling for den uretten som er begått mot medlemmene våre, avslutter han.

Les også NRK sin artikkel om saken

Vekker engasjement

I dag er det 4 Wolt-sjåfører som sammen med Fellesforbundet reiser søksmålet, men dette tallet kan vokse raskt.

– Vi får stadig nye medlemmer blant Wolt-sjåførene og vi regner med flere vil komme med i søksmålet etterhvert.

Foreløpig har Fellesforbundet sendt et såkalt søksmålvarsel til Wolt. Det formelle søksmålet vil bli reist over sommeren.

Se også Dagsnytt 18 sitt innslag om saken