Det blir ingen streik i bilbransjen

Fellesforbundet og Norges Bilbransjeforbund har kommet til enighet i årets lønnsoppgjør for biloverenskomsten. – Et historisk godt resultat, sier forhandlingsleder Steffen Høiland.

Bilmekaniker fjerner hjul på bil.
Foto: Mostphotos

Fellesforbundet og Norges Bilbransjeforbund måtte ha hjelp av Riksmekleren etter at partene brøt forhandlingene tidligere i april, og etter to dager med mekling har partene blitt enig om en ny avtale for over 7 000 av Fellesforbundets medlemmer.

Fellesforbundets forhandlingsleder Steffen Høiland er godt fornøyd med resultatet fra årets lønnsoppgjør.

– Vi er fornøyd med at vi har landet et oppgjør som gir medlemmene økt kjøpekraft. Dette oppgjøret vil også gjøre bilbransjen både mer attraktiv og seriøs ved at vi får på plass en markant heving av minstelønnssatsene, sier Høiland.

Forbundssekretæren er også fornøyd med den solidariske profilen i den nye avtalen for medlemmene.

– Vi løfter gulvet for de som har minst, og dette gir oppgjøret en meget solidarisk profil, sier en fornøyd forhandlingsleder.

Nøkkeltall

• Generelt tillegg til alle på 7 kroner timen
  • Minstesatsen for nyutdannet fagarbeider økes til 218, 50 kroner
  • Minstesatsen for fagarbeidere etter 1 års praksis økes til 232 kroner

Resultatet er enstemmig anbefalt av forhandlingsdelegasjonen

Resultatet skal nå ut på uravstemning blant medlemmene på biloverenskomsten. Fellesforbundets forhandlingsdelegasjon har enstemmig anbefalt å stemme ja til forslaget.

– Vi tror dette resultatet vil bli godt mottatt blant våre medlemmer, og håper alle setter seg nøye inn i resultatet og avgir sin stemme ved uravstemningen, avslutter Høiland.