Byggenæringen og regjeringen med nytt klimasamarbeid

Nå skal staten og byggenæringen samarbeide tettere om å kutte utslipp og sikre grønn omstilling.

En samlet byggenæring og regjeringen kunne denne uken feire starten på et nytt partnerskap, da de torsdag signerte den første klimapartnerskapsavtalen. Her er partene under signeringen på Mariakvartalet i Oslo.

Torsdag 26. september deltok Fellesforbundet på signeringen av den første klimapartnerskapsavtalen mellom byggenæringen og regjeringen.

Dette markerer starten på et viktig samarbeid, der partene nå skal jobbe tettere sammen for å redusere klimagassutslipp fra byggenæringen.

Forbundssekretær Christian Justnes signerte avtalen på vegne av Fellesforbundet. Han er svært fornøyd med det nye partnerskapet som nå er på plass.

- Det er ingen enkel jobb å redusere næringens klimaavtrykk, men det er helt nødvendig for å lykkes med den grønne omstillingen. Her må alle spille på lag, fra våre arbeidere ute på byggeplassene til politikerne i regjering. Vi er derfor glad for at avtalen nå er på plass. Den viktigste jobben gjenstår likevel - å gå fra ord til handling, sier Justnes.

Klimapartnerskapsavtalen er inngått mellom Kommunal- og distriktsdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Fellesforbundet og NHO Byggenæringen. I tillegg har flere organisasjoner på arbeidsgiver – og arbeidstakersiden tilsluttet seg avtalen.

Målet med avtalen er at partene i fellesskap skal finne effektive tiltak i næringslivet som bidrar til å kutte klimagassutslipp i tråd med Norges klimamål for 2030 og 2050.

DSC_2043.JPG