Brudd i forhandlingene på Havbruksoverenskomsten

Fellesforbundet og Sjømat Norge har meldt brudd i forhandlingene på Havbruksoverenskomsten. Dermed går årets lønnsoppgjør for havbruksnæringen fra forhandling til frivillig mekling.

Forbundssekretær Christian Justnes har ledet forhandlingene med Sjømat Norge på vegne av Fellesforbundet. Nå er han forberedt på å møte motparten til frivillig mekling.

Onsdag 22. mai klokken 13 møttes Fellesforbundet og Sjømat Norge for å utveksle krav og starte forhandlingene på Havbruksoverenskomsten.

Fellesforbundet gikk til forhandlingene med krav om økt kjøpekraft, endring av arbeidstidsbestemmelser og vaktordninger og en etter- og videreutdanningsreform for ansatte i havbruksnæringen.

Les mer om våre krav her

Fredag måtte man konstantere at det ikke var mulig å komme videre i forhandlingene med Sjømat Norge. Fellesforbundet har derfor meldt brudd i forhandlingene, og ber Riksmekleren om bistand. Dermed går årets lønnsoppgjør for havbruksnæringen til frivillig mekling.

Forhandlingsleder Christian Justnes forklarer bruddet med at det var stor avstand og lite bevegelse i forhandlingene, og at man var langt unna en løsning som Fellesforbundet kunne akseptere. Nå håper Justnes og resten av forhandlingsdelegasjonen at det vil være mulig å finne en god løsning med Riksmeklerens hjelp.

– Vi hadde viktige krav på både økonomi, HMS og vaktordninger som ikke ble innfridd, og da var det ingen annen utvei enn å bryte. Det var den krystallklare beskjeden fra en samlet forhandlingsdelegasjon, sier Justnes.

Havbruksoverenskomsten er en overenskomst mellom Fellesforbundet på arbeidstakersiden og Sjømat Norge på arbeidsgiversiden, og omfatter ansatte som utfører arbeid innen havbruk. Dette inkluderer eksempelvis oppdrett av fisk/skalldyr og arbeid ved fryseri og sjø- og landanlegg. Avtalen gjelder for i overkant 3000 av Fellesforbundets medlemmer.