Fare for streik i bilbransjen

Blir det ikke enighet i meklingen på biloverenskomsten, kan over 7 000 ansatte i bilbransjen være i streik fra onsdag.

Forbundssekretær og forhandlingsleder Steffen Høiland er klar for mekling hos Riksmekleren.

Meklingen på biloverenskomsten starter mandag denne uka hos Riksmekleren i Oslo. Fristen for utløp i meklingen er tirsdag 14. mai kl. 24.

Avtalen omfatter bla. bilverksteder, reparasjon, service, vedlikehold og lakkering. Forhandlingsleder og forbundssekretær for Fellesforbundet Steffen Høiland, er klar i sin tale når han snakker på vegne av drøye 7 000 medlemmer.

– Bilmekanikere i Norge sakker akter ut i forhold til lønningene i industrien, samtidig som det er store utfordringer med å beholde og rekruttere nye fagarbeidere, sier forbundssekretæren.

Det står om økonomi

Fellesforbundet gikk til forhandlingene på Biloverenskomsten med en klar marsjordre fra medlemmene, bransjen trenger styrking av minstelønnsbestemmelsene, og økning av kjøpekraft.

– Økonomisk heving av gulvet i bransjen, gjennom styrking av minstelønnen er en viktig faktor for å tiltrekke seg arbeidstakere med den rette kompetansen fortsetter Høiland.

Forhandlingsdelegasjonen til Fellesforbundet går inn i meklingen med troen på at de skal lande et godt resultat for medlemmene.

Vi er forberedt på at mekling er en krevende prosess og har derfor forberedt medlemmene på en potensiell streik dersom det ikke blir mulig å komme til enighet med motparten, avslutter forhandlingslederen.

Varselet om plassfratredelse omfatter 825 bedrifter. Dette gjelder både bedrifter tilsluttet Norges Bilbransjeforbund og bedrifter som har direkteavtale med Fellesforbundet.