Henter Tesla-inspirasjon

Tesla-streiken i Sverige fortsetter med full styrke. – Dette er en kamp om hvordan Sverige skal være, sier streikende.

Streiker: IF Metall streiker for tariffavtale på Teslas verksteder i Sverige. Fellesforbundets avdeling 1 og avdeling 5 har vært på besøk for å hente kunnskap og inspirasjon. Foto: John Trygve Tollefsen

Streiken på de svenske Tesla-verkstedene har pågått i over seks måneder. Tesla nekter å inngå tariffavtale og vil stille seg på utsiden av måten vi organiserer arbeidslivet i Norden.

Et organisert arbeidsliv gir medbestemmelse, forutsigbarhet, anstendig lønn og rettferdige vilkår. Denne streiken er avgjørende viktig, ikke minst for oss i Norge som har langt flere og større Tesla-verksteder.

– Vi er her for å lære av det svenskene har gjort. Vi mener det er uakseptabelt at Tesla nekter å forholde seg til spillereglene i arbeidslivet, sier Richard Storevik, leder i Fellesforbundet avdeling 5.

Lokalavdelingene i Bergen og Oslo-området tok selv initiativ til å besøke søsterforbundet IF Metalls regionforening i Uppsala i Sverige.

– De som streiker tar en tøff og hard kamp, og jeg er veldig glad for at de har turt å gå i front. Vi må gi full backing til våre kamerater i Sverige. Jeg er rystet over at Tesla så aktivt motsetter seg tariffkrav, sier Oskar Lindøe som leder Fellesforbundet avdeling 1.

240522-if metall uppland-6695.jpg
Støtter: Tillitsvalgte og ansatte i Fellesforbundets lokalavdelinger støtter sine svenske kamerater som er i streik.

Stor streikevilje

Fellesforbundets delegasjon fikk møte Konrad, Jason og David, som alle tre er i streik fra Teslas verksted i Uppsala. Selv etter flere måneder i streik, er kampviljen stor.

–Man får ikke mange sjanser i livet til å stå opp for det man tror på. Den sjansen må vi gripe. Og jeg vil jobbe for Tesla, men jeg vil også ha tariffavtale, sier Konrad.

Jason er opprinnelig fra USA, og vet fra hjemlandet hva som skjer når fagforeningene må gi tapt mot bedriftene.

– Gir vi oss nå, setter vi hele det svenske samfunnet i spill. At arbeidsfolk får være med å bestemme er ingen selvfølge om selskapene får gjøre som de vil. I USA har vi mistet det, sier han.

240522-if metall uppland-6619.jpg
Streiker: Jason, Konrad og David er alle tre i streik ved Teslas verksted i Uppsala.

Mens streiken pågår, får de streikende tillitsvalgtsopplæring av fagforeningen. Det vil gjøre dem i stand til å ta på seg tillitsverv når konflikten er over.

Langsiktig arbeid

IF Metall startet arbeidet med å organisere Tesla-verkstedene i Sverige i 2019. Høsten 2023 ble det klart at streik var eneste vei videre for å få tariffavtale.

Verkstedene befinner seg i åtte ulike byer og tettsteder, og det arrangeres hver uke felles nettmøter med alle de streikende.

Flere andre LO-forbund har gjennomført sympatiaksjoner, som stenging av havner, at søppel ikke kjøres bort og at ladestasjoner ikke vedlikeholdes. Andre forbund har også stilt opp solidarisk som streikevakter.

– Tesla-saken har gjort svært mye for å styrke samholdet i LO i Sverige, sier avtalesekretær Patrick Kihlberg fra hovedkontoret.

For de norske fagforeningsfolkene har besøket gjort inntrykk.

– Vi har fått mange viktige innspill til hvordan vi bør jobbe dersom vi skal sikre at også de som jobber på Tesla-verksteder i Norge kan ta del i et organisert arbeidsliv. Vi reiser hjem med viktig lærdom, og skal fortsette arbeidet på vår side av grensen, sier Richard Storevik.

240522-if metall uppland-6573.jpg
Lærerikt: Ombudsmenn Sladana Pasalic fra IF Metall Uppland og Martin Berglund fra IF Metall Mitt i Norr delte sine erfaringer med streik og organisering. Det samme gjorde avtalesekretærer Peter Johnson og Patrick Kihlberg fra hovedkontoret.