Mekling i frontfaget

Fellesforbundet og Norsk Industri har nå startet frivillig mekling i lønnsoppgjøret.

Jørn Eggum og Stein Lier Hansen i pressekonferanse, omkranset av flere journalister.
Jørn Eggum og Stein Lier Hansen møtte pressen etter møtet med Riksmekleren. Foto: John Trygve Tollefsen

Få timer etter at tarifforhandlingene startet mandag, var bruddet et faktum. I formiddag møtte Fellesforbundet og Norsk Industri riksmekleren for frivillig mekling i oppgjøret.

Etter møtet med riksmekleren møtte partene pressen. Fellesforbundets leder Jørn Eggum beskrev et vellykket møte.

– Vi har hatt en god arbeidsøkt i dag, og fått oversikt over det vi må bli enige om, sier Eggum.

200804 Frivillig Mekling-01.jpg
Forhandlingsklar: – Vi har stilt krav som står seg, og det kommer også resultatet til å gjøre dersom vi blir enige, sier Jørn Eggum.

Omfattende arbeid

Det er et omfattende arbeid som nå ligger foran partene. Bruddet i går viste at avstanden er stor.

– Vi har enda ikke fremmet et økonomisk krav. Det skal vi gjøre når tiden er inne for det. Et hovedoppgjør er langt mer enn kroner og øre. Vi har mye som skal revideres i overenskomsten som er viktig for oss, sier forbundslederen.

Meklingen har frist ut 20. august. Da opphører tariffavtalen. Dersom partene ikke blir enige, er streik den neste utgangen. Jørn Eggum sier han forhandler for å få en løsning uten konflikt.

– Vi har før kommet til enighet med Norsk Industri, og vi tar sikte på å klare det i år og. Det er lenge til natt til 21. august. Jeg er positiv og klar til å legge inn ekstra innsats for at vi skal komme i havn med et ordentlig tariffoppgjør i år, sier han.

200804 Frivillig Mekling-03.jpg
Riksmekleren: Riksmekler Mats W. Ruland skal hjelpe partene med å komme i havn med forhandlinger. Foto: John Trygve Tollefsen

Positiv riksmekler

Riksmekler Mats W. Ruland oppsummerte møtet med Fellesforbundet og Norsk Industri.

– Vi har fått oversikt over temaene som er gjenstand for meklingen. Vi skal mekle oss systematisk gjennom disse temaene. Foreløpig er det frivillig fra partenes side.

Riksmekleren mener det bør være mulig å finne en løsning.

– Vi er positive til at partene her vil finne en løsning. Vi mener også det vil være mulig. Dersom partene ser at de ikke kan bli enige, går man over i en tvungen mekling. Da er partene tvunget til å være her til fristen utløper den 20. august.

Partene er underlagt taushetsplikt under mekling, og kan derfor ikke opplyse noe om det som skjer i meklingen.

Hold deg oppdatert

Motta meldinger og hold deg oppdatert om tariffoppgjøret: Tariffinfo på SMS

Lik siden vår på Facebook og bli oppdatert fortløpende.