Sterkere sammen

Kabinansattes forbund og Fellesforbundet slår seg sammen 1. juli. Dette betyr sammenslåingen for deg som medlem i Kabinansattes forbund.

Informasjon om sammenslåing

Denne siden blir oppdatert med mer informasjon.

Når gjelder sammenslåingen?

Sammenslåingen gjelder fra 1. juli, men praktiske endringer knyttet til kontingent og forsikringer vil komme på en noe senere dato. Vi kommer tilbake med mer utfyllende informasjon når datoen for overføring fra KF til Fellesforbundet er klar.

Hvorfor slår vi oss sammen med Fellesforbundet?

Som kabinansatte er vi presset på vilkår og på lønn. Arbeidshverdagen er blitt stadig tøffere, og de siste 15 årene har vært en nedadgående spiral. For å stå opp for våre rettigheter, må vi være mange og sterke

Fellesforbundet organiserer i dag flyarbeidere på lufthavnene i hele landet. Ved sammenslåingen blir vi en del av Flyarbeidernes forening og samler dermed medlemmer både på bakken og luften.

Gjennom Flyarbeidernes forening og Fellesforbundet får vi erfarne tillitsvalgte og medarbeidere som er frikjøpt på heltid, og med tilgang til en enorm kompetanse på tariffspørsmål, tillitsvalgtsskolering og organisering.

Dette er første skritt på veien for å bygge enda sterkere klubber, få enda flere medlemmer og å sørge for at vi får en mer verdig arbeidshverdag i lufta, med skikkelige lønns- og arbeidsvilkår.

Hva skjer med mitt medlemskap?

Du vil fortsatt være medlem i samme klubb og du forholder deg til samme tillitsvalgte på din arbeidsplass. Der blir det ingen endringer.

Endringen er at medlemskapet ikke lenger er i Kabinansattes Forbund, men i Fellesforbundet, gjennom Fellesforbundet avd. 185 Flyarbeidernes forening.

Hva skjer med kontingenten min?

Fellesforbundet har prosentvis kontingent på bakgrunn av brutto lønn. Du vil dermed få ny kontingent basert på hvor mye du tjener hver måned. Arbeidsgiver vil fortsatt trekke kontingent ved lønnsutbetaling.

Vi kommer tilbake med mer informasjon om dette når dato for overføring til Fellesforbundets medlemssystem er klart.

Hva skjer med forsikringene?

LO Favør innboforsikring vil bli inkludert i kontingenten. Dette er Norges beste innboforsikring.

Medlemmer i Fellesforbundet dekkes også av LOfavør Grunnforsikring som gir økonomisk førstehjelp ved dødsfall og LOfavør Fritidsulykkeforsikring. Disse forsikringene dekkes av kontingenten. LOfavør Advokatforsikring vil fortsette som tidligere. I tillegg vil du få tilgang til Fellesforbundets kollektive avtale på LOfavør Reiseforsikring.

Medlemmer i Norsk Kabinforening (NKF) vil fortsatt ha tilgang til den frivillige forsikringspakken gjennom Pareto.

Informasjon om forsikringene vil komme før endringene trer i kraft.

Er det andre medlemsfordeler?

Som medlem i Fellesforbundet vil du fortsatt tilgang til alle medlemsfordelene gjennom fordelsprogrammet LOfavør.

Har du hatt sammenhengende medlemskap i KF de siste tre årene, kan du også søke om støtte fra Fellesforbundets utdanningsfond.

Les mer om Fellesforbundets medlemsfordeler